کد مطلب:284438 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:297

انحراف و فساد بنی عباس
پیامبر (ص ) و ائمه (ع ) دربارة ویژگی های حكومت بنی عباس از جهت منحرف شدن آنها به سمت فساد و خروجشان از مسیر حق خبر داده اند.

عبدالله بن عباس می گوید: پیامبراكرم (ص ) به پدرم فرمودند: «عباس ! وای بر فرزندان من از دست فرزندان تو و وای بر فرزندان تو از فرزندان من .» به ایشان عرض كرد: «یا رسول الله ! آیا دستور می دهید كه از زنان كناره گیری كنم ؟» حضرت فرمودند: «علم خداوند انجام یافته است قابل تغییر نمی باشد و انجام و تحقق امور به دست اوست و فرزندانم به این امر مبتلا خواهند شد.»

به خوبی می دانیم كه دولت بنی عباس چه بر سر ائمه (ع ) و دیگر فرزندان رسول اكرم (ص ) در طول تاریخ آوردند و چه آوارگی ها، تعقیب ها و دستگیر شدن ها و ستم هایی را از آنها چشیدند كه مشهورتر از آن است كه این روزها بخواهیم آن را به نگارش درآوریم ولی آنها كه می خواهند اطلاعات بیشتری در این رابطه داشته باشند می توانند به كتاب مقاتل الطالبیین نوشتة ابی الفرج اصفهانی مراجعه كنند. مضاف بر این در برخی از روایات از فروپاشی حكومت بنی العباس و از بین رفتن آنها خبر داده شده است . مثلاً امام باقر (ع ) طی حدیثی می فرمایند:

... سپس بنی عباس به سلطنت می رسند و همواره در عیش و نشاط حكومت و وفور خوشی ها خواهند بود تا اینكه در میان آنها اختلاف می افتد و پس از آن كه دچار اختلاف شدند حكومت را از كف می دهند.

لازم است به یاد داشته باشیم امام باقر (ع ) پس از زوال سلسلة بنی امیه به شهادت رسیدند و 18 سال بعد حكومت عباسیان بر مسلمانان مسلط شدند.